Å FORSTÅ JESUS

For ikke lenge siden hørte jeg det igjen. Påstanden om at Jesus forkynte på en måte som alle forstod.

Jesus talte i lignelser, og brukte bilder fra dagliglivet slik at folk lettere kunne begripe det han snakket om, sa taleren til de mange som hørte ham.

Akk ja tenkte jeg. Nå har denne gamle misforståelsen dukket opp igjen.

Av og til lurer jeg litt på om de som sier slik som dette har lest Bibelen så veldig nøye.  Var det virkelig slik at de som levde samtidig med Jesus forstod ham så godt?

Svaret på dette spørsmålet er mer sammensatt enn mange tror.

I Johannes evangeliet kapittel tre leser vi den kjente fortellingen om Nikodemus. Han hadde hørt Jesus forkynne, og var blitt urolig. Men samtalen med Jesus viser med all tydelighet at han ikke forstod Jesus. Du er en lærer kommet fra Gud, sa Nikodemus til Jesus. Han gav ham med andre ord en anerkjennelse. Jesus svaret imidlertid med å si noe som Nikodemus overhode ikke forstod.

Du må bli født på ny, svarte Jesus. Joh. 3. 3.

Slik er det i alle fall oversatt.

Egentlig står det, du må bli født ovenfra.

Det Jesus sa brøt totalt med det Nikodemus visste var mulig. Det hørtes absurd ut. Han kjente seg overhode ikke igjen i det.

Hvordan kan man fødes på ny når man er gammel, svarte han. Kan man komme inn i mors liv og bli født enda en gang? Joh. 3. 4.

I Matteus 13. 1ff  taler Jesus i lignelser.

Han begynner med den såkalte såmannslignelsen. (Mat 13. 3 - 9). Det er ikke så sjeldent man hører at dette er et typisk eksempel på hvordan Jesus brukte enkle bilder, som (enkle?) mennesker kunne forstå.

Men bli ikke en slik oppfatning litt for enkel i og for seg?

Dersom vil leser det som Bibelen forteller om hvordan disiplene reagerte på lignelsen, ser vi noe annet. Bibelen forteller at de overhode ikke forstod hva Jesus mente med det han sa. Hvorfor taler du til dem i lignelser spurte de. (Mat. 13. 10)

Disisplene var langt fra enkle. De var meget kloke og inteligente. Det er det ingen tvil om.

Men de gikk altså til Jesus og ba ham forklare lignelsen for dem.

Hva svarte Jesus da?

Jo han gav blant annet følgende begrunnelse for at han talte i lignelser:

"... dere er det gitt å kjenne himlenes rikes mysterier, men dem er det ikke gitt"

Betyr dette at Jesus ikke ville at de mange som hørte ham skulle forstå?

Neppe.

Saken var vel snarere at Jesu budskap handler om noe som ikke lar seg forstå dersom vi inbiller oss at det er så veldig lett å forstå det. Jesu budskap har et innhold som er slik at mennesker rett og slett ikke kan forstå det, uten at Jesus forklarer det for oss.

Det beste er derfor å gjøre som disiplene. Inrømme at en ikke forstår, og be ham vise meningen med det han vil lære oss i lignelsen.


Så la oss kort se på hvordan Jesus forklarer lignelsen om såmannen for didiplene sine. Mat 13. 19 - 23.

Såmannens måte å gå frem på er alt annet enn vanlig. Kornet var dyrt, og man var nøye med hvor man sådde det. Man måtte bare så der man var sikker på at det var godt spiregrunnlag.

Men den såmannen Jesus taler om tenker tydeligvis annerledes. Allerede mens han går på veien til åkeren, sår han. Og det var altså alt annet enn vanlig. Da han på sin vei gikk over et område med stein, sådde han der også. Han kastet såkorn inn i tornekratt. Han sådde på hardtrampete stier, og brydde seg ikke om at spurvene til tider samlet seg bak ham og spiste opp kornet.

Det står faktisk ikke at såmannen  gikk ut på noen åker i det hele tatt. Det står bare at noe av det han sådde falt i god jord. Jeg har tenkt at det må bety at noe av alt kornet som han kastet rundt seg på sin vei, havnet på steder der det tross alt var god jord.

Her spirte det.

Vi skal ikke gå nærmere inn på tolkningen av lignelsen. Det kan kanskje skje en annen gang.

Men vi må slutte med å peke på et poeng som kun lar seg forstå dersom vi merker oss det som er helt spesielt og uvanlig ved måten denne såmannen går frem på.

Såkornet er Guds ord.

Det skal såes, det vil si forkynnes, vitnes, spres, i alle retinger.

Vi kan kanksje tenke at det er steder der det ikke nytter å formidle Guds ord. Steder der mennesker er så uimotagelige at det er umulig. Reflekterer vi over hvordan det er, både i Norge og andre steder, er det lett å tenke at det er så mye tistler, så dårlig jordsmonn og så mye hardtramtet vei at det ikke nytter.

Men slik skal vi ikke tenke. Vi skal så Guds ord - også der det ser ut til at det kan være lite mottagelighet for det. Den gode jord er innimellom tistlene, den er innimellom, på de hardtrampede veiene, eller den er på steder der det er mye stein.

Den er der, alltid - inni mellom.

Den gode jord er i de menneskene som lar seg bevege til å se at de ikke klarer å leve opp til Guds bud og krav. Den er i dem som trenger tilgivelse for syndene sine.

De som forstår at Jesus har kommet nettopp for dem har forstått ordet rett.

De kommer til tro på Jesus, og de bærer frukt ...

Slik står det i alle fall i lignelsens siste vers, om det å forstå .... Mat. 13. 23.


2 kommentarer

Tonje Marie Salen

24.09.2009 kl.14:54

Oppdaget nylig bloggen din da jeg i bible study skulle få orden på hva det vil si å være et rettferdig menneske.

Etter det kommer jeg stadig inn her og kikker. Jeg liker det du skriver. Jeg lærer noe nytt, det er fint når man bor i et annet land og ikke forstår prekenen til presten.

Takk for at du tar deg tid til å skrive.

Mvh Tonje

Arne Helge

24.09.2009 kl.15:09

Tusen takk for oppmuntrende ord Tonje. Jeg vil gjerne at bloggen blir til hjelp for noen. Men det går litt i rykk og napp med skrivinga. Får legge ut noe nytt snart.

Arne Helge

Skriv en ny kommentar

hits